James Juyce | komentáre

Obrázok používateľa James Juyce
Ne, 30. 09. 12 - 22:31 ad Literárny cirkus: Básne 2012 | James Juyce

islo o kolektivne rozhodnutie poroty, pomerne silne slovo mal predseda poroty (peter sulej), ale vsetci sme akceptovali, ja som mal tie texty v prvej trojke, kedze nie si na facebooku, tak ti kopirujem moje stanovisko: Prečo vyhrala Mirka Ábelová? Mirka Ábelová, autorka básnickej zbierky Striptíz (Ikar, 2011), v ktorej sa prezentovala pomerne rozpačitou rebelantskou poéziou, sa stala víťazkou súťaže Básne 2012. O víťazke pritom rozhodla porota, ktorá je známa svojím príklonom k experimentu. Ako je to možné? Ábelová poslala do súťaže texty, z ktorých minimálne polovica sa radikálne líši od jej doterajšej tvorby. ...

Ide o konceptuálne ladené básne, ktoré sa hravo a ironicky vyrovnávajú aj so samou experimentálnou poéziou (veľmi adresne aj s mojou vlastnou tvorbou). Druhú časť Ábelovej textov tvoria naratívne básne, ktoré miestami vydarene pracujú s iróniou a provokáciou (z tejto skupiny textov pochádza aj víťazná báseň Byť Slovákom je úžasné, ktorú vybral predseda poroty Peter Šulej). Ábelová porotu zaujala svojím poetickým gestom, ktoré bolo zo všetkých súťažných príspevkov najradikálnejšie. Len ťažko by s nimi dokázala uspieť v súťaži Mám talent a vo vydavateľstve Ikar, kde vyšla jej prvá zbierka. Preto sa dá tvrdiť, že v literárnom svete už jestvujú minimálne dve Mirky Ábelové. Je zbytočné špekulovať, či víťazné básne predznamenávajú ďalšie smerovanie Ábelovej tvorby. Vyhrali texty, nie poetická minulosť a biografia autorky. Aj takto vyzerá čaro anonymnej súťaže. Michal Rehúš
Obrázok používateľa James Juyce
So, 22. 09. 12 - 21:51 ad xY | James Juyce

vykrocil si spravnym smerom, ta druha je fakt vtipna

Obrázok používateľa James Juyce
St, 12. 09. 12 - 09:22 ad magyarországi | James Juyce

no prave, tato dost obychtana technika z toho velmi trci

Obrázok používateľa James Juyce
Ne, 08. 07. 12 - 15:54 ad MDz & RTo | James Juyce

trochu mechanicke, je tam len malo okamihov/napadov (takmer vzdy len nazov a zaver), ktore by vec posuvali niekam dalej, pre mna to v takejto podobe prilis nefunguje

Obrázok používateľa James Juyce
Ut, 22. 05. 12 - 16:01 ad sitzfleisch | James Juyce

posledny vers to zbytocne dopoveda a uzatvara, vobec cela ta druha cast neprinasa ziadne pozoruhodnejsie momenty, je to len velmi konvencna lyrika s banalnou zaverecnou dvojznacnostou, pritom prve styri verse a vysivane kimono boli celkom slubne

Obrázok používateľa James Juyce
Ut, 21. 02. 12 - 13:30 ad hák | James Juyce

hej, bolo, kvalita literatury nastastie nezavisi od temy

Obrázok používateľa James Juyce
Ut, 21. 02. 12 - 12:25 ad hák | James Juyce

tolko zbytocneho casu zase nemam

Obrázok používateľa James Juyce
Ut, 21. 02. 12 - 10:23 ad hák | James Juyce

ved netvrdim, ze tuzim po tom, aby si ma prekvapoval, len som konstatoval, ze tvoje vyjadrenie je uplne v sulade s mojou predstavou o tebe

Obrázok používateľa James Juyce
Št, 16. 02. 12 - 15:11 ad hák | James Juyce

to je tak, ked sa text necita, ale konzumuje, este nechutnejsie by bolo, keby si napisal: spapkal som ti to

Obrázok používateľa James Juyce
Pi, 20. 01. 12 - 20:39 ad Otec | James Juyce

v tomto pripade paradoxne plati, ze original je vtipnejsi ako vtipna prerabka, pretoze v tom originali funguje presne to, co hovoris, v tvojej verzii uz nie

Obrázok používateľa James Juyce
Št, 19. 01. 12 - 20:59 ad Otec | James Juyce

nemas celkom pravdu, tu sa nemusime opierat o znalost autora, ide totiz o adaptaciu basne vojtecha mihalika, ale na druhej strane suhlasim s tym, ze text posobi rozpacito, nefunguje velmi, co moze byt sposobene aj vyberom "originalu", ktory neposkytuje dostatocne produktivne momenty

Obrázok používateľa James Juyce
Po, 02. 01. 12 - 02:20 ad Neviem, čo robíme v tomto byte | James Juyce

ja som zamerne hovoril o technickej stranke veci (hoci jej oddelovanie od vyznamovej stranky je pomerne umele, ale pre ucely tejto debaty je toto zjednodusenie hadam akceptovatelne), pretoze na inych rovinach skratka istu estetiku neviem, nechcem a odmietam ocenit (viem to - a rad tak hocikedy urobim - vyargumentovat a zdovodnit), nijako ma isty typ diel nezasahuje, pretoze uz ich esteticke vychodiska su mi proti srsti, mam svoj nazor (hovorme tomu pokojne aj predsudky), ktory nemienim skryvat a ktory mi brani viacere pristupy k tvorbe povazovat za zaujimave, nemyslim si, ze tymto sa odlisujem od kohokolvek ineho

 

iste by sa dalo argumentovat dogmatizmom, prepiatym subjektivizmom atd., ale bolo by asi naivne sa domnievat, ze pripadna alternativa k tomuto pristupu by nebola len tymto istym pristupom na inej urovni, prip. pod krajsou maskou (napr. pod maskou bezpredsudkoveho pristupu k rozlicnym estetikam a oslobodeneho posobenia rozmanitych textov na nase vedomie - totiz uz len viera v takuto moznost je pre mna subjektivizmom ako vysitym atd. - tym samozrejme nehovorim, ze tento pristup zastavas)

Obrázok používateľa James Juyce
Po, 02. 01. 12 - 00:35 ad Neviem, čo robíme v tomto byte | James Juyce

hej, vo svojej podstate je pre mna ten (na menej ci viac posobivych obrazoch postaveny) sposob tvorby svojim efektom identicky - bez ohladu na individualne spracovanie, rovnako ako viazany vers sa mi zda komicky aj vo svojom najkvalitnejsom spracovani, viem posudit, ci je to technicky urobene lepsie alebo nie, ale ani dobre urobeny text tohto druhu vo mne nijako neumensuje rozporuplne stanoviska

 

a je smiesne, ze mi vycitas generalizaciu, ked ty si sa jej dopustil rovnako: "naivna banalita je ovela nudnejsia", cize kazda naivna banalita?

Obrázok používateľa James Juyce
Ne, 01. 01. 12 - 22:41 ad Zenový rozmer chorvátskej kolonizácie na Slovensku | James Juyce

dost predvidatelna, a na to, ze je nevazna, mohla byt aj vtipnejsia, ale neva

Obrázok používateľa James Juyce
Ne, 01. 01. 12 - 22:31 ad Neviem, čo robíme v tomto byte | James Juyce

ako pre koho, ja za ovela nudnejsie povazujem zalahu kvazisurrealnych ci inych obrazov (napr. typu cestovatel, patagonia atd.), zatial co naivna banalita ako ironia, ci zamerna rezignacia na dajaky "hlbsi" vyznam je mi ovela blizsia

Obrázok používateľa James Juyce
So, 31. 12. 11 - 10:56 ad Zenový rozmer chorvátskej kolonizácie na Slovensku | James Juyce

prvoplanove je spracovanie zaveru textu, o prapovodnej prirodzenosti ani slovo

Obrázok používateľa James Juyce
St, 28. 12. 11 - 17:27 ad Neviem, čo robíme v tomto byte | James Juyce

myslim, ze ta redukcia snovosti je velmi dolezita, pretoze priamociare absurdity su dost nudne, pointa v intenciach naivnej banality je lepsia

Obrázok používateľa James Juyce
St, 28. 12. 11 - 17:22 ad Ľudstvo je samo sebe achillovou pätou | James Juyce

vychodisko konceptu je fajn, ale mozno by stalo za uvahu z tej literatury vybrat len najzaujimavejsie kusy a medzi ne vtipne (ale neprvoplanovo, cize skor zriedka) povkladat literaturu z inych sfer - napr. z cervenej kniznice atd. - vniest tam dajaky rusivy prvok, ktory by celu tu ironiu este viac podkuril

Obrázok používateľa James Juyce
St, 28. 12. 11 - 17:18 ad točivosť | James Juyce

celkom zrucne rozvinute a zacyklene, len ci to v zavere nejde az na hranu banality a dopovedania, mozno bez poslednych dvoch versov

Obrázok používateľa James Juyce
St, 28. 12. 11 - 17:11 ad Zenový rozmer chorvátskej kolonizácie na Slovensku | James Juyce

celkom vtipne, len na tom zavere by som viac popracoval, chcelo by to nieco udernejsie, nieco viac ako prvoplanovu syntezu

Obrázok používateľa James Juyce
So, 26. 11. 11 - 19:58 ad III. | James Juyce

samozrejme, preto je dobre vzdy poznat kontext, z ktoreho dany text vyrasta, napr. filozofia tohto textu odkazuje na principy, ktore v hudbe zaviedol john cage - konkretnejsie: zakomponovanie rozlicnych ruchov, zvukov bezneho okolia, hlukov atd., ako by sa to dalo uplatnit v literature? azda tak, ze clovek prevezme dajaky neesteticky text, prip. viacero textov aj s chlpmi a urobi kompoziciu, ktora sa primarne neriadi ani estetickymi kriteriami, ani autorovou psychickou subjektivitou

Obrázok používateľa James Juyce
So, 26. 11. 11 - 18:45 ad III. | James Juyce

takto: tu ide o text, v ktorom treba akceptovat a prijimat akekolvek navonok rusive a nekonzistentne momenty, usilie o logicke pochopenie a vyklad textu sice moze priniest iste vysledky a azda aj pozitok, ale filozofia tohto textu mieri prave k prijatiu vsetkoho, co text prinasa

Obrázok používateľa James Juyce
So, 26. 11. 11 - 16:02 ad III. | James Juyce

mohol by si mat pravdu v pripade, ze by sa tento text riadil tym, ako si charakterizoval princip mojich inych textov, ale odhliadnuc od toho, ta veta ma svoju logiku v tom, ze ide o negaciu

Obrázok používateľa James Juyce
So, 26. 11. 11 - 10:41 ad III. | James Juyce

pri tomto type tvorby sa pytat na zamer jednotlivych prvkov - viet je mierne neadekvatne

Obrázok používateľa James Juyce
Ut, 08. 11. 11 - 00:22 ad Moderné umenie | James Juyce

ja by som zase nefetisizoval pojmy umenie a umelec, nech sa tak ludia pokojne vnimaju a nazyvaju, viac ako nazyvat ludi, ktori si hovoria umelec, kokotmi by azda bolo zaujimavejsie, keby sme tieto pojmy praveze vztahovali na coraz viac objektov a ludi az pokym by sa nevyprazdnili, azda takto by sa mohla dosiahnut ona subverzia

Obrázok používateľa James Juyce
Po, 07. 11. 11 - 09:52 ad Moderné umenie | James Juyce

"mali zmenit prakticku definiciu umenia v prvom rade, cize aj tu prax" - toto by ma zaujimalo, co tym myslis

Obrázok používateľa James Juyce
Pi, 28. 10. 11 - 16:43 ad Pedagogický výskum kvalitatívneho charakteru | James Juyce

vidite, to mi nenapadlo, ale teraz, ked to hovorite, tak ano, sedi to na neho, podobnost je vsak cisto nahodna (zda sa, ze by som sa mal viac strazit - vzhladom na to, ze tuto stranku sleduju aj moji studenti/studentky, ach)

Obrázok používateľa James Juyce
St, 26. 10. 11 - 21:40 ad kloaka 2/2011 | James Juyce

je nacase to zmenit - dat na spravnu mieru, aj v tom spociva nasa pionierska misia

Obrázok používateľa James Juyce
St, 26. 10. 11 - 11:00 ad kloaka 2/2011 | James Juyce

asi takto: castejsie sa vyraz "Holland" pouziva v suvislosti s dvomi provinciami Nizozemska - Zuid Holland a Noord Holland...

Obrázok používateľa James Juyce
Ut, 25. 10. 11 - 22:06 ad kloaka 2/2011 | James Juyce

uz minuly rok sme mali predsa farebnu

Obrázok používateľa James Juyce
Št, 01. 09. 11 - 12:05 ad Ďalej zájdem | James Juyce

moje obavy, ze budes prispievat aj poeziou, sa naplnili, skratka priamociary, sebalutostou a egomaniactvom zavanajuci text s kostrbatou hrackou na zaver

Obrázok používateľa James Juyce
St, 17. 08. 11 - 22:15 ad výrad | James Juyce

problem je v tom, ze ta basen, pod ktorou vedieme tuto diskusiu, ocividne na niektorych ludi zaposobila a tvoje subjektivne, emocionalne a nekonstruktivne taraniny maju nulovy vyznam, co si ma autorka pocat s tvojim tvrdenim, ze basen ta nechala chladnou a co si s takymto tvrdenim maju pocat ostatni citatelia a citatelky tejto stranky?

Obrázok používateľa James Juyce
Ut, 16. 08. 11 - 22:41 ad výrad | James Juyce

mylis sa, ja chcem, aby moje basne ludom brali, nie davali, keby si si sama vedela najst, co je pre teba dobre, tak by si nebludila na tomto webe

Obrázok používateľa James Juyce
Ut, 16. 08. 11 - 21:48 ad výrad | James Juyce

akoby niekoho zaujimalo, co ta nechava chladnou a co nie, podla tvojich slov to vyzera tak, ze dokazes citat a vnimat len na urovni povrchnych emocii, odporucana literatura: modlitbicky

Obrázok používateľa James Juyce
Po, 15. 08. 11 - 13:55 ad Rozširovanie autorskej základne | James Juyce

najlepsie bude este raz sa zaregistrovat aj s ukazkou diela

Obrázok používateľa James Juyce
Po, 15. 08. 11 - 00:12 ad www.book.review.sk | James Juyce

dost bieda teda, zda sa, ze sa orientuju takmer vyhradne na popularnu literaturu, ci to nebude dajaky marketingovy ojeb niektorych vydavatelstiev

 

edit: cha, vidim milana buna z ikaru ako "recenzuje" knizky z ikaru, nechutne