Na základe vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 209/2011 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 318/2008 Z. z. o ukončovaní štúdia na stredných školách môžu žiaci štvorročných gymnázií maturovať z voliteľného predmetu súčasná slovenská poézia. Vzhľadom na to, že predmet súčasná slovenská poézia je novým maturitným predmetom, predkladáme pedagógom návrh tvorby maturitných zadaní z tohto predmetu.
Maturitné zadanie bolo vytvorené pre prvú tému predmetu, ako je uvedená v Štátnom vzdelávacom programe, resp. v existujúcej učebnici pre 1. ročník.
1. Rozoberte ľubovoľnú báseň Jána Gavuru z hľadiska použitých umeleckých prostriedkov a nájdite argumenty, prečo túto báseň zaraďujeme medzi gýče.
- Zdôvodnite, ako báseň manipuluje s našimi estetickými zážitkami.
- Vyberte zo súčasnej literárnej produkcie báseň, ktorá tiež manipuluje so zážitkami čitateľov a konfrontujte jej pôsobenie s inou básňou, ktorú by sme mohli považovať za umelecké dielo.
- Charakterizujte hlavné pojmy, ktoré ste používali: gýč, manipulácia, báseň, literatúra, estetický zážitok, funkcia, stereotyp, umelecké dielo.
31. 10. 2012
Mgr. Michal Rehúš, PhD.
prave preto tam je 'v pripade realnosti', cize nie len ako samotny umelecky text - a ktory mi praveze aj tak nejaky extra provokativny nepride
ved v tej normativnosti (ze kazda gavurova basen je gyc) sa skryva provokativnost a drzost toho textu
edit: ano, ide o poeziu, nema zmysel sa bavit o realnom zadani
v pripade realnosti, upravila by som skor 'ci povazujete dany text za gyc', ak ano - argumenty, ak nie - argumenty, inak to je rovnaka manipulacia a predpis
toto je podla mna adekvatna otazka na maturitnu skusku. perfektne
Poslať nový komentár